Alaposan kidolgozott és biztonságos pénzügyi tervvel rendelkezünk
A csatornázási projekt nem csak összegében, hanem időben is a legnagyobb beruházási programok közé tartozik Érden. Egy több évig tartó projekt esetén -várhatóan 2-3 évig fog tartani, az összes elszámolással- fontos, hogy jól végiggondolt, megfelelően alátámasztott és végrehajtható pénzügyi terv mentén dolgozzanak. Az EU-s páláyzat is megkövetelte, hogy mutassák be, milyen módon biztosítják azt, hogy minden pillanatban fizetőképes legyen a beruházást megvalósító önkormányzati Társulás. Ennek hátteréről, részleteiről kérdeztük Lehoczky Zsuzsa szakértőt, aki részt vett a pályázat kidolgozásában.
-Lesz pénz megvalósítani a csatornázási projektet?
A projekt megvalósítására a tavalyi, 2009 augusztus 17-től hatályos Támogatási Szerződés szerint megvan a forrás! A teljes becsült fejlesztési költség 31,4 milliárd Ft. A Támogatási Szerződésben rögzített forrás összetétele a következő:
KEOP támogatás,
ebből |
24.457.252.521 |
EU Kohéziós Alap támogatás | 20.788.664.643 |
központi költségvetési támogatás | 3.668.587.878 |
Saját forrás igény | 6.936.891.779 |
Érdre eső saját forrás igény | 5.402.549.650 |
Tárnokra eső saját forrás igény | 687.099.408 |
Diósdra eső saját forrás igény | 847.242.721 |
A támogatás megszerzéséhez az is szükséges, azonban hogy meglegyen a saját forrás is, amelyet időnként köznyelven önerőként is emlegetnek. A saját forrás legjelentősebb részét a településenként szervezett Viziközmű Társulatok biztosítják. A lakossági Társulati befizetések döntő része nem egyösszegű befizetés, hanem LTP befizetés, így az abból származó bevétel a befizetési fegyelem pontos alakulásától nagymértékben függ. Tehát minél fegyelmezettebben fizetnek a társulati tagok, annál kevesebbet kell a településeknek más, fejlesztésre használható forrásoktól elvonni. A saját forrás igény Társulatok által nem fedezett részét ugyanis az érintett önkormányzatok biztosítják, más forrásokból.
-Mikor és hogyan kell fizetni a kivitelezőknek?
A források felhasználásának ütemezése elsősorban attól függ, hogy a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárásokat milyen ütemezésben sikerül lebonyolítani. A kivitelezési közbeszerzési dokumentáció elfogadása jelenleg van folyamatban, és a hirdetmény megjelenése 2010. júniusában várható, optimális esetben őszre kezdődhetnek a munkák.
A kivitelezők kifizetése úgynevezett szállítói kifizetés szerint történik. Ez azt jelenti, hogy a teljesítés Mérnök általi igazolását követően a kedvezményezett Társulásnak előbb a saját forrás részt kell kifizetnie. Ezt követően benyújtja a kifizetési kérelmet a támogatást kezelő szervezethez, akik kifizetik a szállítói számla fennmaradó részét. A támogatási részt a kivitelezőknek közvetlenül fizetik ki.
A kivitelezői szerződések megkötése után a kivitelező szállítói előleg igénylésére lesz jogosult. Így várhatóan mintegy 2,4 milliárd Ft kerül 2010 végén vagy 2011 elején a kivitelezők oldaláról kiszámlázásra (ebből csak a saját forrást kell a kedvezményezettnek finanszírozni, a többit a támogatás adja). Utána havi számlázásra lesz a kivitelezőknek lehetőségük, a tényleges teljesítésük szerint. Tehát mind a saját forrás igény, mind a lehívható támogatás ütemezése több évre elnyújtva jelentkezik.
-Milyen módon biztosítható, hogy a Társulás ki tudja fizetni az önrészt?
Érd esetében az önkormányzat a saját forrást a Társulás által kibocsátandó, MFB által refinanszírozott, kedvezményes kötvénnyel kívánja biztosítani. Ez teljes biztonságot nyújt. Erről még a pályázat beadása előtt, 2008-ban döntés született. A kibocsátott kötvény a pénzügyi modell szerint biztonságosan visszaváltható a később beérkező Társulati forrásokból illetve az üzemeltető által fizetett bérleti díjakból. A társulati tagok által fizetett hozzájárulás változatlan marad a teljes időtartam alatt. Fontos megjegyezni, hogy a becsült sajátforrás igény számol egy jelentős tartalékkal (1,7 milliárd Ft-tal az egész projekt szintjén) .
-Említette, hogy korábban úgy döntött a Közgyűlés, hogy a Társulás bocsásson ki kötvényt, miért van erre szükség?
A Társulás kötvénykibocsátására azért van szükség, mert a Társulati érdekeltségi hozzájárulásokat a lakosok döntő része előtakarékossági formában (LTP) teljesíti. Ez azt jelenti, hogy – bár a fizetési kötelezettség most áll fenn – az ő befizetésük legnagyobb része csak a takarékoskodás megkezdésétől kezdőden 8 év múlva érkezik meg a Társulathoz (várhatóan kb. 2017-ben). Így a Társulati források egy részét is meg kell előlegezni. A Társulati források által nem fedezett részre pedig azért előnyös kötvényt kibocsátani, hogy a visszafizetést már a beruházás eredményeként meginduló üzemeltetés során keletkező bevételből lehessen fedezni. Az MFB által refinanszírozott úgynevezett „derogációs” kötvényeknek további előnye, hogy 5 évig nem kell a tőketörlesztést megkezdeni és ebben az időszakban a kamatok fizetését a KEOP költségvetési forrásai vállalják át.
Ez tehát egy rendkívül kedvezményes és olcsó forrás. További előny, hogy a kötvény Társulás általi kibocsátásával lényegében az önkormányzat általános bevételeit nem kell a projekt finanszírozására használni, mintegy „önjáró” a rendszer.
-Kinek a tulajdonában lesz a megépülő viziközmű vagyon? Ki kezeli majd ezt a vagyont?
A megépülő vagyon elsőként a három önkormányzat Társulásának tulajdonába kerül, majd a Társulási Megállapodás szerint felosztásra kerül a három önkormányzat között. A vagyon üzemeltetését a 2011-re, koncessziós eljárásban kiválasztott üzemeltetőnek adják át az önkormányzatok. A sajátos támogatási arány számítási rendszer miatt az ajánlatot tevő üzemeltetőket elsősorban a nyújtott szolgáltatás színvonalában, az üzemeltetési költségek csökkentésben kell versenyezteni. Ez azt jelenti, hogy az tud előnyt szerezni, aki a díjak tervezettnél kisebb növekedését vállalja.
Az üzemeltető az önkormányzat tulajdonában lévő eszközök pótlási (felújítási) költségeinek fedezetére bérleti díjat fizet az önkormányzatnak a fogyasztók által befizetett bevételből. Ezt a bérleti díjat az önkormányzatnak egy elkülönített alapban kell gyűjtenie, amit csak a kibocsátott kötvények törlesztésére, illetve visszavásárlására és a szükséges felújítási munkák finanszírozására fordíthat.
-Mikor kezdődik az EU-s finanszírozás?
Egy új EU szabályozás alapján a nagy projektek beruházásának finanszírozását, illetve az EU támogatás folyósítását a tagállamok saját kockázatukra az EU jóváhagyás előtt is elkezdhetik. A jelenlegi magyar szabályozás szerint a Támogatási Szerződés megkötése után a támogatás folyósítása megkezdhető, de a kedvezményezettnek kötelezettséget kell vállalnia a támogatás visszafizetésére, ha az EU jóváhagyás valamiért nem történne meg. Ez el is kezdődött, hisz az első rész támogatást már kifizették. Jelenlegi információink szerint Brüsszelben minden kérdés tisztázásra került és a formális jóváhagyás is hamarosan várható.
Comments Closed