Tizennégyezer méter új út épülhet a csatornázási program során
Ha a csatornázás szóba kerül, legtöbbször felmerül rögtön utána a kérdés: és mi lesz az utakkal? Ismert tény, hogy a város infrastruktúrájának két legfontosabbnak tartott összetevője jelenleg a csatorna-hálózat és az úthálózat. Mindkét területen évtizedes elmaradás tapasztalható, azonban azt is látni kell, hogy remélhetőleg a most folyamatban levő beruházási program jelentős változást tud hozni mindkét területen.
Annak ellenére, hogy az EU-s előírások igen szigorúak ezen a téren, a csatornázási program előkészítése során a projekt kidolgozói szakmailag alátámasztható módon 14.000 m új út építését tudták elfogadtatni. Kezdetben némileg többet, 20 km-t állítottak be, de azt a pályázat kiírói nem tudták elfogadni, mert a pályázat nem az útról, hanem a csatornázásról, környezetvédelemről szól. Így le kellett csökkenteni, a Közreműködő Szervezet útmutatásai alapján. Alapelv ugyanis, hogy az EU-s pénzek különböző célokra vannak elkülönítve, így a környezetvédelemre szánt pénzekből elsősorban erre kell fordítani és nem lehet a városi infrastruktúra fejlesztésére fordítani. Alapelvként azt rögzítik a pályázati kiírás szerint, hogy az utakat legfeljebb a csatornaépítés előtti állapotba lehet pályázati pénzből visszaállítani („eredeti állapot helyreállítása”). A földutak esetén tehát a legtöbb esetben a jelenlegi állapot helyreállítására lesz mód.
Az előkészítés során az önkormányzat szakemberei mellett a Városfejlesztési és Műszaki Bizottság is foglalkozott a kérdéskörrel. Ismert, hogy a csatornaépítés térbeli ütemét alapvetően a befogadó hely helyzete dönti el, ettől a helytől elindulva lehet sorban kialakítani a hálózatot. A pályázaton nyertes kivitelezők készítik el a részletes ütemterveket. Mivel a város területén egyszerre várhatón több területen több kivitelező is fog dolgozni, ez nagyfokú szervezettséget és precíz tervezést igényel.
Azt is látni kell, hogy a szervízutak kiépítése nélkül nem építhető meg a csatorna. Az útépítési feladatok meghatározásához az alábbi szempontok figyelembe vételét javasolták:
-A fő-, illetve gyűjtőútvonalakon történő csatornaépítések során a forgalmi helyzet vizsgálatát, elkerülő utak és alternatív útvonalak meghatározását.
-Meg kell vizsgálni azt, hogy az építések során területenként hol lehet ideiglenes – őrzött – parkolóhelyeket létesíteni a környékbeli autósoknak.
-A közlekedési vizsgálat alapján már azonosított, kritikusnak mondható útszakaszok esetében meg kell vizsgálni a tereléseket az alábbiak szerint:
– A Lőcsei út elkerülő útja a Késmárki -Kalotaszegi-Szendrői utca lenne.
-A Riminyáki úttal és Bajcsy-Zsilinszky úttal párhuzamosan az egyirányúsítással a forgalomterelésre a Gyula utca- Retyezáti utca (Aradi utcáig tartó rész) lenne kijelölve
-Meg kell vizsgálni a Tárnoki út Szent István u. –Tárnok közötti szakaszának kiépíthetőségét
-A Balatoni út alternatívája lehet a Porcsinrózsa u., és a Muskátli utcáról lehetne visszatérni a Balatoni útra.
-Az M7 autópálya csomóponttal kapcsolatban a „0” ütemben a Törökbálinti út jelenthetne kerülőutat Törökbálint felé. A városközpontból a forgalom egy részét a Csaba – Folyondár – Alsóerdősor utca igénybevételével kell megszervezni
Ennek megfelelően a csatornázási programhoz elkészült forgalmi rend vizsgálatáról már elkészült egy tanulmány. Ez alapján, a tanulmányt készítő BME Közlekedés Tanszékének bevonásával, a fenti szempontok figyelembevételével a területenként készül egy hálózati javaslat. E terv azt fogja tartalmazni, hogy hová kell a legpraktikusabban elhelyezni a szervizutakat ahhoz, hogy az hosszú távon is hasznot hozzon, ne csak a csatornaépítést oldja meg.
A hosszabb távú fejlesztési terv azonban kell számoljon a csatornázási programon kívüli lehetőségekkel is. Ezért szükséges egy olyan útépítési koncepció kidolgozása, amely az érdi úthálózatot legalább az alábbiak szerint csoportosítja és:
* A meglévő jó állapotú utak, amelyek karbantartást igényelnek
* Fejlesztési forrásokból pályázható utak
* Csak saját (városi) költségvetési forrásból megvalósítható gyüjtőutak
* A csatornázási pályázat során kiépítendő szervízutak
* Önerős pályázat keretében építhető utak
A koncepciónak már tartalmaznia kell a megépítendő útszakaszok hosszát, a program megvalósításának becsült költségeit és a különböző anyagi források (pl. pályázat, banki finanszírozás) elérhetőségét.
A csatornahálózat fejlesztése és az útépítése tehát a következő évtized két legnagyobb feladata, amely élhetőbbé teszi városunkat és jelentősen javítja életkörülményeinket. Megvalósítása nem egyik napról a másikra történik és menet közben elkerülhetetlenül lesznek olyan kellemetlenségek, amelyeket el kell viselnünk. A közös erőfeszítésnek azonban ebben az esetben is látható, érezhető eredménye lesz!
Tisztelt Simó Károly Úr
A törökbálinti honlapon egy új autópálya felhajtóról és több éves forgalmi problémákról írnak. Erről lehetne kicsit bővebbet megtudni ?
Köszönettel
citoyen
Tisztelt “citoyen”!
Valóban több éve, sőt mondhatni évtizede problémát jelent Érd esetében az M7-es felhajtó kérdése. Sokan Törökbálint irányába kerülik ezt meg.
Több éve folynak próbálkozások arra nézve, hogy az állami autópálya kezelőnél elérjük azt, hogy épüljön új felhajtó, amely nem csak az érdieknek, hanem Törökbálintnak is terhelés csökkenést jelentene. Sajnos eddig nem kaptunk pozitív választ.